diumenge, 8 de juny del 2008

Noticies de la crisi....

A pesar de la fallida de la vaga del taulell, estan en marxa a les nostres comarques les vagues dels pescadors i els transportistes
. Certa psicosi s'apodera d'uns quants ciutadans, que buiden estants de supermercats i gasolineres.

- A última hora de la setmana passada, els sindicats majoritaris tiren arrere la vaga convocada per a aquest dilluns dia 9. Es firma un pre-acord molt lluny del que es reclamava, i del que seria desitjable per als treballadors del sector. Una vegada més, justament quan el context de crisi economica aconsella l'organització i la defensa dels drets laborals, quan diversos sectors, començant pels transports, estan anant a la vaga i plantejant les reivindicacions, els sindicats pactistes deixen els obrers en mans de patrons sense escrupols.

A mode de resum, s'acaba imposant el conveni a quatre anys, amb una pujada de salari de l'IPC real + 0'5% (amb clausula de revisió), pel que fa a les indemnitzacions per accident,s'ha aconseguit el 100% d'indemnització a partir dels 15 dies en accidents greus (abans era de 21 dies). Finalment,. s'han establert les xifres màximes de jubilació parcial: 1 obrer en emmpreses de 0 a 50 treballadors, 2 en empreses de 50 a 100, tres de 100 a 150, i 4 en més de 15 obrers.

- Per altra banda, el sector de transports per carretera començava la vaga aquest diumenge, tot i que les protestes venien des de la setmana passada. Uns 1.500 transportistes secundaven la vaga a les nostres comarques, en protesta per no poder absorbir la pujada del preu del gasoli en les tarifes a les empreses contractistes. Cal tenir en compte que la majoria dels transportistes en vaga són autònoms i dependents d'empreses més grans, pel que tenen una situació més difícil de solucionar.

A hores d'ara, algunes gasolineres de la ciutat es troben desabastides, així com alguns productes de supermercat. La vaga és qualificada com a salvatge als mitjans de comunicació, ja que els mètodes i la representació dels obrers no són les habituals. A les nostres comarques no existeix el mateix clima, però a les grans ciutats, els talls de carretera i d'accessos a punts neuràlgics de distribució de mercaderies crea, quant menys, desconcert. I més quan el que plantegen és una aturada general indefinida, qualificada per alguns com il.legal i salvatge.

Les organitzacions convocants de la vaga demanen una tarifa mínima que els permeta afrontar els costs del combustible, i fer front a les grans empreses carregadores, que són les contractistes de milers de transportistes. Aquestes associacions empresarials, moltes de les quals no compten amb flota de camions, i simplement són intermediaries, són les que estan negociant amb el govern i les que no aproven la convocatoria. Una vegada més, ens trobem amb un conflicte entre patrons i obrers dintre el sector, encara que aquests obrers siguen "propietaris" dels seus camions hipotecats, i majoritariament treballadors autònoms.